BISERICA ŞI POLITICA DIN
PERSPECTIVĂ CANONICĂ
Pr.Conf.univ.Dr.
Irimie Marga
Facultatea de Teologie Ortodoxă “Andrei Şaguna” Sibiu
Biserica şi politica nu este o temă nouă, ea aparţine subiectului mai larg privind
relaţiile dintre Biserică şi stat. A devenit, însă, o temă deosebit de actuală
pentru noi după anul 1989, când Biserica Ortodoxă Română a trebuit să-şi
redefinească relaţiile ei cu statul, în deplină libertate şi în acord cu
timpurile de astăzi, dar şi cu tradiţia sa bimilenară.
Dar pentru a analiza, din perspectivă canonic-ortodoxă,
raportul dintre Biserică şi politică, trebuie mai întâi să explicăm ce
înţelegem prin cele două noţiuni puse în relaţie, fiindcă aceste noţiuni au un
sens multiplu.
Astfel, pe de-o parte, noţiunea de Biserică face referinţă, din punct de vedere canonic, la toate cele
trei categorii de membri ai Bisericii, respectiv, clerici, laici şi monahi. De
cealaltă parte, prin noţiunea de politică
se înţelege atât politica de partid, cât şi politica de stat sau politica
naţională[1].
Având în vedere aceste sensuri, iată că practic ne
găsim în faţa unui raport multiplu ce caracterizează relaţiile dintre Biserică
şi politică, şi anume:
1. Clericii şi
politica de partid
Acesta este primul sens la care ne gândim, în general,
atunci când pronunţăm expresia „Biserica şi politica". Care trebuie să fie
atitudinea clericilor faţă de politica de partid?
Potrivit doctrinei canonice ortodoxe, clericii sunt
opriţi categoric de a face politică de partid, sub pedeapsa caterisirii. De ce?
Pentru că propovăduirea Evangheliei este incompatibilă cu politica de partid.
Biserica prin definiţie înseamnă comuniunea care trebuie să-i cuprindă pe toţi,
pe când termenul „partid” vine de la „parte”. În acest sens, clericii nu pot
sluji, în acelaşi timp, şi tuturor şi numai unei singure părţi. Misiunea
clericilor este de a propovădui Evanghelia, iar nu platformele–program.
Pastoraţia urmăreşte câştigarea credincioşilor pentru Împărăţia lui Dumnezeu,
iar nu pentru o anumită orientare politică.
Cu alte cuvinte, pastoraţia transcende politica. A
face politică înseamnă coborârea în imanent, în interese înguste şi viziuni
temporare. În schimb, a face pastoraţie înseamnă exact contrariul politicii,
adică urcarea duhovnicească spre cele veşnice, lepădarea de sine şi de
propriile interese, având mereu în minte şi în inimă o viziune eshatologică
asupra lumii.
Starea de incompatibilitate dintre misiunea preoţească
şi „grijile lumeşti” s-a constatat încă din perioada primară a Bisericii. Sf.
Ap. Pavel vorbind despre ostaşul lui Hristos spune că „nici un ostaş nu se încurcă cu treburile vieţii dacă vrea să-i placă
celui ce 1-a adus în oaste” (2 Tim. 2, 4). Acest principiu scripturistic a
fost întocmai împlinit şi de Sf. Părinţi care au dat numeroase canoane ce
opresc pe clerici de la activităţi nepotrivite cu preoţia.
Astfel, canonul 6 apostolic prevede ca „episcopul, preotul sau diaconul să nu ia asupra sa purtări de grijă lumeşti, iar de nu, să se
caterisească”[2].
Canonul
81 apostolic argumentează că nimeni nu se poate coborî la grijile politice
(lumeşti), pentru că „nimeni nu poate
sluji la doi domni (Mt. 6, 24)”[3].
Canonul 83 apostolic prevede că grijile politice sunt
incompatibile cu preoţia, fiindcă „cele
ale Cezarului sunt ale Cezarului şi cele ale lui Dumnezeu sunt ale Iui
Dumnezeu” (Mt. 22, 21)[4].
La Sinodul IV ecumenic (451), prin canoanele 3 şi 7, se opreşte imixtiunea clerului în
problemele politice, sub pedeapsa caterisirii. Pe de altă parte, prin canonul
12 al aceluiaşi sinod, se interzice şi imixtiunea statului (politicului) în
problemele bisericeşti.
La Sinodul VII ecumenic (787), reluându-se această
problemă, prin canonul 10 s-a hotărât ca clericii care „părăsindu-şi parohia lor... aleargă la dregătorii lumeşti..., pe aceştia nu este îngăduit a-i primi la
nici un fel de casă sau biserică”[5],
de aceea ori să înceteze, ori să se caterisească.
Interdicţia clericilor de a se implica
în dregătoriile politice este reluată şi de canonul 16 Cartagina (419) şi
canonul 11, I-II Constantinopol (861).
Potrivit sfintelor canoane misiunea pastorală este, aşadar,
incompatibilă cu activitatea politică de partid.
Din nefericire, după anul 1989, unii
episcopi şi preoţi ortodocşi au intrat în diferite partide şi au candidat la
alegeri din partea acestor partide. Rezultatul a fost defavorabil pentru că
antipatia la adresa acestor partide s-a revărsat şi asupra lor.
Mai mult, în Parlamentul României au existat preoţi
ortodocşi din partea unor partide concurente. Necanonicitatea acestei situaţii
s-a putut vedea şi din faptul că aceşti preoţi parlamentari nu au putut să
acţioneze unitar corespunzător
credinţei lor, ci divergent conform
politicii de partid pe care au reprezentat-o întrebarea este: ce a fost mai
important pentru ei, credinţa ortodoxă în baza căreia au devenit preoţi sau
orientarea politică în baza căreia au devenit parlamentari?
În timpul mandatului lor, aceşti preoţi parlamentari şi-au
părăsit parohiile lor, ori acest fapt, conform canoanelor 36 apostolic şi 10,
de la Sinodul VII ecumenic, sa pedepseşte cu caterisirea[6].
În situaţii similare s-au aflat şi preoţii care au
candidat pentru funcţii administrative locale de stat (primar), fapt prin care
au neglijat misiunea lor pastorală şi au diminuat autoritatea lor duhovnicească[7].
Pornind de la această realitate şi luând în considerare
principiile canonice ortodoxe, în februarie 1996, Sf. Sinod al Bisericii
Ortodoxe Române a dat un comunicat privind poziţia Bisericii în perspectiva
alegerilor, prin care clericilor li se recomanda abţinerea de la activităţile politice de partid. Din nefericire,
aceasta a fost doar o precizare,
deşi, conform sfintelor canoane, ea ar fi trebuit să fie o hotărâre prevăzută cu pedeapsa caterisirii[8].
Abia în anul 2004, Sf.Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a
luat o hotărâre clară de interzicere a înscrierii clericilor în partidele
politice[9].
Cei care, la acea dată, erau deja membrii de partid, li s-a dat posibilitatea
de a se decide pentru una din cele două: preoţia sau activismul de partid.
Rezultatul acestei hotărâri a fost evident, în Parlamentul României, ales în
2004, nu au mai fost preoţi-parlamentari.
Prin urmare, dreptul canonic ortodox opreşte clericii de a
se implica în politica de partid, din două motive:
a) mai întâi pentru că politica de partid
presupune coborârea clericilor de la propovăduirea credinţei creştine, la
afirmarea ideologiilor echivoce (şi de cele mai multe ori ieftine) de partid,
b) şi, apoi, pentru că politica de partid îi
obligă pe clerici să renunţe, practic, la activitatea lor misionar-pastorală
spre a lucra la afirmarea partidului sau a
exercita diferite funcţii politice.
Aceste două aspecte constrâng clericii implicaţi în
politica de partid la compromisuri inadmisibile. Preotul trebuie să rămână preot, fără suspendări, fără întreruperi,
fără pauze. Realitatea istorică a dovedit de atâtea ori, în mod indubitabil, că
partidul a dus la compromiterea preotului, iar nu preotul la metamorfozarea
partidului. Acesta este şi motivul pentru care pedeapsa canonică pentru
clericul care se coboară la politica de partid este maximă: caterisirea[10].
2.
Clericii şi politica naţională
Dacă clericii sunt opriţi de sfintele canoane de la
politica de partid, aceasta nu înseamnă că Biserica trebuie să rămână total
indiferentă faţă de politica naţională, adică politica generală a statului
nostru naţional. Aici lucrurile stau exact invers. Clericii sunt obligaţi
moral, prin hirotonia lor, să propovăduiască Evanghelia la toată făptura şi să
urmărească întruparea ei în realităţile cotidiene. De aceea evoluţia generală a
societăţii nu trebuie să fie un lucru străin clericilor. Această evoluţie
trebuie să fie pătrunsă de duhul lui Hristos. Chiar dacă societatea se vrea
astăzi a fi profană, Biserica trebuie să lupte pentru încreştinarea ei, deci
inclusiv pentru încreştinarea politicii generale a statului. Apărarea valorilor
creştine şi a identităţii noastre spirituale este misiunea fundamentală a
Bisericii noastre.
Din acest motiv, clericii trebuie să se implice în politica naţională, nu de pe poziţiile
politice de partid şi ale intereselor lor, ci de pe propria poziţie, de
slujitori ai Evangheliei lui Hristos, urmărind întruparea credinţei creştine
ortodoxe în această politică. Altfel spus, preoţii trebuie să se implice în
politica naţională a statului nostru, nu ca membri de partid, „renunţând"
temporar la preoţie, ci ca preoţi
ortodocşi, refuzând interesele partinice, în schimbul apărării intereselor
Bisericii noastre naţionale şi ale neamului românesc.
Aceasta a fost şi raţiunea pentru care, până în anul 1948,
patriarhul, mitropoliţii şi episcopii eparhioţi ai Bisericii Ortodoxe Române au
fost membri de drept ai Parlamentului României, adică reprezentanţi nu ai unor
partide, ci ai Bisericii şi neamului nostru[11].
Din această perspectivă patriarhul Miron Cristea a putut fi preşedinte al
Consiliului de Miniştri şi chiar preşedinte al Consiliului de Regenţă (adică
primul om în stat după Regele Mihai), slujind valorile şi interesele statului
românesc şi Bisericii străbune, iar nu interese restrânse de partid[12].
După 1948 - deşi numai formal - dreptul patriarhului
Bisericii Ortodoxe Române de a fi membru în parlamentul de atunci („Marea
Adunare Naţională”) a fost păstrat.
Aşa ar fi trebuit să fie şi după anul 1989. Din păcate,
modelul urmat de politicienii noştri a fost unul străin de tradiţia răsăriteană
şi românească. După perioada comunistă ne-am abătut şi mai mult de la propriile
noastre valori, urmând, din nefericire, modele străine de spiritualitatea şi
cultura noastră. Tragedia noastră este că Răsăritul comunist ne-a tăiat
rădăcinile, iar Apusul secularizant ne-a dat modele improprii.
În felul acesta, luând model apusean inadecvat,
Constituţia României din anul 1991 n-a mai permis reprezentanţilor Bisericii
Ortodoxe Române de a mai fi membri de drept în Parlamentul României. S-a
distrus astfel, în numele „democraţiei”, un drept şi o tradiţie veche ca şi
poporul român.
Criza de autoritate în care s-a aflat sinodul Bisericii
Ortodoxe Române după anul 1989 a favorizat autorii Constituţiei româneşti din
anul 1991 să elimine, fără scrupule, acest drept - după părerea noastră -
inalienabil.
Acest handicap va trebui depăşit în viitor. Biserica
Ortodoxa Română ar trebui să ceară în mod imperios, revenirea la tradiţia
noastră creştină şi românească prin care reprezentanţii Bisericii Ortodoxe
Române, alături de reprezentanţii tuturor cultelor legale, să fie membri de
drept în Parlamentul României. Ideea că Uniunea Europeană nu ar permite
prezenţa clericilor în parlamentele naţionale este falsă, pentru că Uniunea
Europeană nu a impus nici unui stat membru un anumit model. Singura cerinţă a
Uniunii Europene este respectarea principiilor democraţiei, iar democraţia nu
se poate opune Bisericii.
Implicarea
consecventă a Bisericii noastre, a clericilor, în politica naţională este, în
felul acesta, mai mult decât necesară, pentru apărarea identităţii,
spiritualităţii şi culturii naţionale, pentru înrădăcinarea valorilor creştine
în societatea noastră. Altfel Biserica va fi marginalizată tot mai mult,
credinţa creştină va fi ignorată, iar politica românească îşi va pierde
iremediabil verticalitatea.
3. Laicii şi politica
În privinţa
raportului laicilor ortodocşi cu politica, lucrurile sunt mai simple. Aici
Biserica şi sfintele canoane nu i-au oprit pe creştini de la implicarea lor în
orice formă de politică, singura condiţie care s-a impus de la sine a fost
aceea de a fi şi a rămâne mereu creştini ortodocşi adevăraţi, apărători ai
duhului Evangheliei lui Hristos. Dreptul creştinilor laici de a se implica în
politică vine şi din faptul firesc că credinciosul şi cetăţeanul sunt una în
persoana umană, între cele două realităţi nu se poate face separaţie. Singurul
mod de separaţie între cele două identităţi este suprimarea existenţei uneia
dintre ele.
Prin urmare, Biserica nu-i opreşte pe creştinii ei laici de
a face fie politică de partid, fie de a se implica în politica naţională, ba
mai mult, le recomandă acestora de a se implica în politică, în convingerea că,
în felul acesta, societatea nu se va îndepărta de valorile creştine. Acolo unde
nu sunt valori creştine, nu poate fi o politică adevărată, iar existenţa umană
riscă să cadă, dacă nu într-o societate violentă, cel puţin într-o societate
păgână.
În societatea secularizată de astăzi apărarea valorilor
creştine este o misiune de mare actualitate, de aceea Biserica trebuie să-i
încurajeze vizibil pe creştini de a se implica în politica de partid şi în
politica naţională, în vederea biruinţei Evangheliei lui Hristos.
4. Monahii
şi politica
Monahii sunt creştinii care, depunând voturile
monahale, se retrag din această lume, pentru a duce o viaţă curată, dăruită
total lui Hristos. Este practic o moarte spirituală pentru această lume în
vederea naşterii la o viaţă nouă în Hristos. De aceea slujba tunderii în
monahism se aseamănă unui parastas, iar călugărul primeşte un nume nou,
renunţând la cel folosit în lume până în momentul tunderii.
Fiind o moarte spirituală, tunderea în monahism înseamnă
renunţarea şi la exercitarea drepturilor civile care presupun implicarea în
viaţa socială. Din această perspectivă monahii trebuie să se abţină de la orice
implicare în viaţa politică a societăţii. Acesta este şi conţinutul canoanelor
3, 4 şi 7 de la Sinodul IV ecumenic (451), care îl opresc pe monah, sub pedeapsa
caterisirii, să se amestece în orice
formă de politică.
Canonul 4, de la Sinodul IV ecumenic prevede că „cei ce trăiesc în viaţa monahală să se
supună episcopului, să păzească liniştea şi să petreacă numai în post şi
rugăciune, rămânând neîncetat în locurile în care au fost rânduiţi, să nu
tulbure treburile bisericeşti şi nici cele ale vieţii obşteşti, nici să nu se
amestece în ele părăsindu-şi mânăstirile lor”[13].
Prin urmare, viaţa monahală şi politica sunt două
lucruri care, din punct de vedere canonic, nu pot coexista. Mai mult chiar,
monahii trebuie să se abţină şi de la
exercitarea dreptului de vot[14],
ca unii care au părăsit lumea şi interesele ei. Singurul mod în care monahii
pot influenţa societatea este cel spiritual-cultural, aşa cum de-altfel s-a şi
întâmplat în istorie.
*
În concluzie, raportul
Biserică-politică este un raport complex, de aceea numai nuanţarea lui duce la
o înţelegere corectă. Astfel, clericii sunt opriţi de la politica de partid,
dar nu sunt opriţi de la implicarea lor în politica naţională în vederea
apropierii ei de Evanghelia lui Hristos. Laicilor li se recomandă implicarea
atât în politica de partid, cât şi în politica naţională, în spirit creştin,
iar monahii sunt opriţi de la orice activitate care i-ar reîntoarce la viaţa lumească.
Episcopul şi canonistul Nicodim Milaş, comentând canonul 6
apostolic care opreşte implicarea clericilor în „grijile lumeşti”, notează: „Serviciul lumesc public nu poate avea nimic
în comun cu serviciul preoţesc. Puterea lumească unită cu funcţiunea preoţească
ar slăbi şi ar altera importanţa spirituală a celei din urmă. L-ar constrânge
pe purtătorul aceleia, spre dauna misiunii şi scopului ei nemijlocit, a se
îndeletnici de lucruri lumeşti şi de interesele pământeşti ale oamenilor şi
prin aceasta s-ar împiedica dezvoltarea influenţei spirituale depline şi
libere, pe care preoţia trebuie să o exercite asupra conştiinţei şi vieţii lor
morale, şi, ceea ce este mai presus de toate, prin aceasta preoţia s-ar
înstrăina cu totul de pilda, spiritul şi voinţa lui Iisus Hristos.
Întemeietorul divin al Bisericii creştine, Carele nici însuşi nu a ocupat şi
nici învăţăceilor Săi nu le-a permis să ocupe vreo funcţiune de acest fel, ba
nu le-a permis să participe la nici o afacere publică de stat. Împărăţia Mea nu
este din lumea aceasta – a răspuns Hristos când I s-a pus întrebarea despre
împărăţia Lui (Ioan 14, 36)”[15].
Aceste cuvinte nu şi-au pierdut cu
nimic actualitatea. Ba mai mult, ele ne sugerează că raportul dintre Biserică
şi politică va fi în deplină normalitate numai prin respectarea riguroasă a
prevederilor sfintelor canoane.
[1] Politica de partid este politica pe care o promovează fiecare partid
în parte. Politica de stat este politica pe care o promovează statul, la un
moment dat, prin conjugarea tuturor politicilor de partid. Practic, politica de
stat izvorăşte din politicile de partid (mai ales din politica partidelor
aflate la putere), dar ea transcende partidismul. Identificarea politicii de
stat în mod exclusiv cu politica unui partid este o anomalie, care s-a produs
numai în timpul dictaturilor partidului unic conducător. In cazul României,
„politica de stat” poate fi numită şi „politică naţională”, pentru că art. 1,
par. (1) din Constituţia României din 1991 prevede că „România este stat
naţional”, cf. Dr. Ovidiu Ţinca, Constituţii
şi alte texte de drept public, Oradea, 1997, p. 101.
[2] Arhid. Prof. Dr. N. Floca, Canoanele
Bisericii Ortodoxe. Note şi comentarii, Sibiu, 1993, p. 11.
[3] Ibidem, p. 48.
[4] Ibdiem, p. 49.
[5] Ibidem, p. 169.
[6] Din păcate, aceşti preoţi-parlamentari au fost doar „suspendaţi"
din postul de paroh pe perioada mandatului, de către episcopii lor. Or, această
procedură de suspendare este, în mod practic, nu o pedeapsă, ci o favoare,
pentru ca la expirarea mandatului preoţii în cauză s-au întors fără griji la
postul de paroh iniţial, păstrat pe seama lor.
[7] După 1989 au fost numeroşi preoţi care au candidat la funcţia de
primar. Acest fapt este nepotrivit cu sfintele canoane. Incompatibilitatea de
funcţii s-a văzut şi din împărţirea nefirească a preotului între altar şi
fotoliul de primar. Cel mult, preotul poate fi consilier local ales sau numit,
nu pe liste de partid, ci ca reprezentant al comunităţii ortodoxe locale. În
felul acesta, preotul-consilier (sfătuitor sau sfetnic, după titulatura veche)
poate fi, în cadrul consiliului local, vocea competentă a Bisericii ortodoxe
locale şi a valorilor creştine tradiţionale.
[8] Comunicat Nr.1066/1996: “Sfântul
Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, întrunit în şedinţă plenară în zilele de
13-14 februarie 1996, face următoarele precizări în perspectiva alegerilor locale, parlamentare şi prezidenţiale din
România, care vor avea loc în anul acesta: (…) în conformitate cu sfintele
canoane, episcopii, preoţii şi diaconii, ca părinţi duhovniceşti ai tuturor
credincioşilor, se vor abţine de a
candida la alegeri pentru a deveni deputaţi sau senatori”, cf. “Hotărâri
ale Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române referitoare la activitatea
bisericească (1986-2002)”, Galaţi 2003, p.65.
[9] Hotărârea nr.410/2004 luată de Sf.Sinod în cadrul lucrărilor dintre
10-13 februarie 2004.
[10] Unii teologi şi-au exprimat părerea că intrarea preotului în politică,
şi prin aceasta în parlament, este o necesitate pentru că astăzi nu se mai
permite episcopilor să fie membrii de drept în Parlamentul României. Aceasta
este însă o soluţie de compromis. Or, după părerea noastră, compromisul nu
poate duce la progres. Soluţia reală ar fi lupta insistentă a Sf. Sinod al
Bisericii Ortodoxe Române pentru recuperarea dreptului istoric pierdut, pentru
prima dată, prin Constituţia din 1991, ca episcopii să redevină membrii de
drept în Parlamentul României. Sau, cel puţin, rezervarea dreptului, prin lege,
de participare a episcopilor la consultările privind deciziile în probleme
morale majore ale societăţii.
[11] Cf. art. 76, pct. 2 din Constituţia României din 1866; art. 72, pct. b
şi c din Constituţia României din 1923; art. 64, pct. c şi d din Constituţia
României din 1938; vezi Dr. Ovidiu Ţinca, op.cit.,
p. 18, 33 şi 52-53.
[12] Elie Miron Cristea, Note
ascunse. Însemnări personale (1895—1937), Cluj-Napoca, 1999, 175 p.
Filosoful Nae Ionescu nu a agreat deloc acest fapt, considerând că Patriarhul
Miron s-a înregimentat prea mult în cele lumeşti.
[13] Arhid. Prof. Dr. Ioan N. Floca, op.
cit., p. 80.
[14] Cel mai potrivit ar
fi fost ca hotărârea 410/2004 a Sf. Sinod al BOR să
conţină şi interdicţia monahilor de a participa la vot.
[15] Dr. Nicodim Milaş, Canoanele
Bisericii Ortodoxe însoţite de comentarii, vol. I, partea I, Arad, 1930, p.
309.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu