Buna - Vestire (25 martie)
Evanghelia Sfântului Apostol şi
Evanghelist Luca ne prezintă întocmai cum a avut loc Buna Vestire.
Îngerul Gavriil a fost trimis de
Dumnezeu într-o cetate din Galileea, numită Nazaret, la o Fecioară logodită cu
un bărbat al cărui nume era Iosif, din casa lui David; iar numele Fecioarei era
Maria. Şi intrând îngerul la ea a zis :,,Bucură-te
ceea ce eşti plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată eşti tu între
femei !” Însă ea s-a tulburat auzind cuvintele şi s-a întrebat în sinea sa
ce fel de închinăciune poate să fie aceasta? Şi îngerul i-a zis:Nu te teme,
Marie, căci ai aflat har la Dumnezeu. Şi iată vei lua în pântece şi vei naşte
fiu şi vei chema numele Lui: Iisus... ,,Şi a zis Maria către înger: Cum va fi
aceasta, de vreme ce eu nu ştiu de bărbat? Şi răspunzând îngerul i-a zis: Duhul
Sfânt se va pogorî peste tine şi puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru
aceea şi Sfântul care Se va naşte din tine Fiul lui Dumnezeu se va chema...Că
la Dumnezeu nimic nu e cu neputinţă. Iar Maria a zis: Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău! ( Luca 1, 26-38). Şi
îngerul a plecat de la ea, şi îndată S-a întrupat Stăpânul tuturor.
În cuvântul de
învăţătură adresat credincioşilor prezenţi la hramul istoric al Bisericii
Domneşti de la Curtea Veche, în seara zilei de 24 martie 2012, Preafericitul
Părinte Patriarh Daniel a vorbit despre importanţa sărbătorii Bunei Vestiri şi
despre Fecioara Maria care plină de
smerenie şi ascultare, prin cuvintele ,, Iată
roaba Domnului Fie Mie după Cuvântul Tău arată
acceptul ei liber, primirea cu toată smerenia şi libertatea a acestei
lucrări mari şi sfinte şi anume să devină mama Mântuitorului Lumii”.[1]
De asemenea,
Patriarhul României a arătat care este Vestirea Cea Bună: „Buna Vestire este aceasta că Dumnezeu Cel
Veşnic Nevăzut, Necuprins Inaccesibil Se face Văzut, Cuprins, Apropiat,
Accesibil, făcându-Se Om şi vieţuind printre oameni şi arătându-ne cum trebuie
să ne comportăm în lume ca oameni, pe pământ pentru a dobândi viaţa cerească
din Împărăţia Preasfintei Treimi”, a precizat Întâistătătorul Bisericii
Ortodoxe Române.
La Buna-Vestire Fecioara Maria, în
numele omenirii a răspuns chemării dumnezeieşti spre mântuire, fiindu-ne pildă
desăvârşită de smerenie curăţenie şi de ascultare către Părintele Ceresc. Din
acel moment Sfânta Fecioară s-a făcut pentru creştinătate, grădina pururea
înverzită întru care pomul vieţii, sădit tuturor, ne dă rodul veşniciei.[2]
Părintele Schmemann în cartea sa ,,Maica
Domnului” ne trezeşte la realitatea glasului evanghelic, arătându-ne căci
naraţiunea evanghelică din punctul de vedere al ateismului ,,ştiinţific”, că se
poate vorbi de ,,mituri şi legende”. Oamenii din epoca modernă care trăiesc în
secolul XX-lea, într-o civilizaţie tehnologică nu-şi pot imagina cum
credincioşii pot crede căci ,,îngerii pot vorbi cu tinerele fecioare”, căci aceasta
ar fi imposibil, ridicol şi neştiinţific. Datorită raţionamentului superficial
al omului modern argumentele experimentelor şi formulelor nu pot dovedi sau
infirma ceva pe tărâmul lui Dumnezeu şi al religiei. Cuvintele îngerului sunt aducătoare de bucurie,
veselie, şi smerenie şi sunt greu de
înţeles în limbajul ştiinţelor raţionaliste.
,,Mergi într-o biserică în ajunul
Bunei - Vestiri. Aşteaptă, rezistă în timp ce lunga slujbă se desfăşoară. Şi
vine momentul când, după o lungă aşteptare, încet, cu o dumnezeiască frumuseţe
strana începe să cânte familiarul imn al praznicului: ,,Cu glasul Arhanghelui
strigăm ţie, Preacurată : Bucură-te cea
plină de dar, Domnul este cu tine!”[3]
Ziua Bunei - Vestiri se numeşte pe
bună dreptate, ziua pogorârii lui Dumnezeu la oameni.
[1]Daniel,Patriarh,Ciobotea,MaicaDomnuluiesteIcoanaBisericii, http://www.basilica.ro/stiri/imaica_domnului_este_icoana_bisericii_celei_viii_8492.html -accesat la 25.07.2013
[2]
Pr Augustin Lucian ,Buna-Vestire, în Îndrumător Bisericesc,
... , p.149.
[3]
Alexander Schmemann, Maica Domnului, ... , p.35-36.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu