joi, 16 noiembrie 2017


Biserica-Întâlnirea omului cu Dumnezeu

          

Hampu Marioara






                                                                                 

Biserica, locaşul de cult sau cum i se mai spune locaşul de închinare nu este altceva decât locul întâlnirii omului cu Dumnezeu prin actele liturgice săvârşite de preot împreună cu credincioşii. Biserica ca instituţie divino-umană adună la sânul ei comunitatea celor ce cred  că este sobornicească şi apostolică, aceea adunare de obşte care alcătuieşte trupul lui Hristos. Prin biserică omul ajunge la sfinţenie, la îndumnezeirea sa prin actul sinergetic, care este conlucrarea tainică dintre harul lui Dumnezeu şi voinţa omului, necesară de a intra în împărăţia lui Dumnezeu. Viaţa eclezială este o luptă continuă pentru mântuire după cum ne arată Sfânta Scriptură şi Sfânta Tradiţie. Îndemnurile la sfinţenie sunt relevate de Dumnezeu prin prorooci prin acele legăminte încheiate între om şi creatorul său: ,,Sfinţiţi-vă pe voi înşivă şi veţi fi sfinţi, că eu Domnul Dumnezeul vostru, sunt sfânt”(Levitic 20, 7).
Biserica crede şi mărturiseşte Adevărul veşnic. ,,Predania de la început şi învăţătura de credinţă a Bisericii universale pe care Domnul a dat-o, Apostolii Săi au propovăduit-o, Părinţii au păzit-o. Pe aceasta s-a întemeiat Biserica şi cel care cade din ea nu mai este şi nu se mai numeşte creştin (Atanasie al Alexandriei, către Serapion XXVII)”[1].
În societatea de azi auzim de multe ori, pe unii aşa zişi credincioşi, ,, nu vin la Biserică, pentru că, se roagă acasă şi e suficient”, şi înşiră o serie de motive superficiale. Prin această sintagmă observăm cât de puţin, se cunoaşte credinţa cea adevărată şi ce  rol are biserica în viaţa credincioşilor. Biserica cheamă  pe fii la sânul ei, ca o mamă iubitoare în fiecare duminică şi sărbătoare prin glasul dulce şi lin al clopotelor, să participe la ,,Cina cea de Tain㔺i să mănânce din pâinea vieţii şi să bea din paharul nemuririi, precum a zis chiar Iisus: ,,Eu sunt pâinea vieţii; cel ce vine la Mine nu va flămânzi şi cel ce va crede în Mine nu va înseta niciodată” (Ioan 6, 35).
Omul cu adevărat se naşte în Biserică, ea fiind ,,maternitatea prin care se nasc toţi fiii lumii”. [2] Ascultarea de Sfânta Biserică este necesară pentru toţi creştinii, şi exemplul cel mai concludent îl avem de la Maica Domnului. Dacă Maica Domnului, ca Mamă a lui Iisus Hristos, este şi mama noastră a tuturor, apoi Biserica - , pe care Sfântul Apostol Pavel o numeşte mireasa lui Iisus Hristos - ,este şi ea Mama noastră a tuturor şi noi suntem fiii ei. De aceea Sfântul Ciprian spune: ,,Nu-L poate avea pe Dumnezeu ca Tată, cel care nu are ca mamă Biserica.”[3]
Biserica are menirea de a ține trează conștiința oamenilor privind demnitatea ființei umane create după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Rolul bărbatului și al femeii dat de Dumnezeu încă de la facere privind caracterul exclusiv masculin al preoției (Facere 1,22, Sfântul Apostol Pavel în Epistola către Evrei 7,17), iar darul maternității exclusiv feminin, al nașterii de prunci (Facere 3,16). Sunt două roluri care niciodată nu vor putea fi, schimbate de către om. Deşi omul încearcă prin toate modalităţile să inventeze prin tehnologia modernă inversarea acestor roluri sub pretextul libertăţii şi al fericirii. Exemplul schimbării sexului dintr-un bărbat într-o femeie şi invers din femeie în bărbat, sau a legalizării căsătoriilor de acelaşi sex, ignorând familia tradiţională a căsătoriei dintre un bărbat şi o femeie aşa cum menţionează indiscutabil învăţătura bisericii ortodoxe .
Nașterea de prunci este rolul dat de Dumnezeu, femeii încă de la facerea lumii ,,Și Dumnezeu i-a binecuvântat, zicând: «Creșteți și vă înmulțiți și umpleți tot pământul și-l supuneți...» (Facere, 1,28). Iar după căderea în păcat, Dumnezeu arată femeii și felul în care ea va naște copiii, adică în ,, necazuri și dureri” (Facere 3, 16).
Dumnezeu descoperă planul Său de răscumpărare a omului căzut în păcat, prin făgăduința unui  Mântuitor la ,,plinirea vremii”(Galateni 4,4).
Toate Tainele Bisericii sunt importante pentru mântuirea omului, dar Taina cea care deschide porțile Împărăţiei Cerurilor pentru a deveni membru, este Taina Botezului și aceasta o aflăm din convorbirea lui Iisus cu Nicodim, ,,... Adevărat zic ție: De nu se va naște cineva din apă și din Duh, nu va putea să intre în Împărăţia lui Dumnezeu”(Ioan 3, 5). Iar Euharistia este hrana dată de Dumnezeu omului ca să poată să trăiască prin ea  în cele două planuri de existenţă, după cum afirma Însuşi Mântuitorul Hristos, ,,Eu sunt pâinea vieţii.  Eu sunt pâinea cea vie, Care S-a pogorât din cer. Cine mănâncă din pâinea aceasta viu va fi în veci. Iar Pâinea pe care o voi da Eu o voi da pentru viaţa lumii este trupul Meu”(Ioan 6, 48-51).
Mântuirea obiectivă a omului se face prin Întruparea Fiului lui Dumnezeu, prin Jertfa de pe Cruce și Învierea Sa din morți, ,, căci în har sunteți mântuiți, prin credință, și aceasta nu e de la voi: este darul lui Dumnezeu, nu din fapte, ca să nu se laude nimeni”(Efeseni 2, 8-9), iar mântuirea subiectivă se poate realiza prin credința dreaptă și faptele bune, ele fiind cele două aripi care ajută pe om să zboare spre Împărăția lui Dumnezeu, după cum afirmă Sf Apostol Pavel: ,,Pentru că a lui făptură suntem, zidiți în Hristos Iisus spre fapte bune, pe care Dumnezeu le-a gătit mai înainte ca să umblăm întru ele”(Efeseni 2, 10).
 Întruparea  și Jertfa lui Hristos, dacă nu s-ar fi realizat, atunci nu ar fi fost nici o cale sau șansă de a se mântui neamul omenesc, după cum spune Însuși Mântuitorul Hristos ,,Eu sunt Calea, Adevărul și Viața. Nimeni nu vine la Tatăl Meu decât prin Mine”(Ioan 14, 6).

 

Biserica şi criza  spirituală prin tehnologia modernă


Începutul secolului al XXI-lea pare a fi unul religios, observăm acest lucru pe reţelele de socializare care prezintă diferite articole religioase mai mult sau mai puţin elocvente.
Facebook-ul fiind cea mai activă reţea de socializare, cu sute sau chiar mii de prieteni virtuali ascunşi după iconiţe, cu tot felul de imagini religioase. După douăzeci şi opt de ani de libertate am sperat la o redresare a vieţii moral-spirituale, a schimbării societăţii civile şi a celei religioase. Trăim într-o lume secularizată, dar rămânem în faţa ei neputincioşi, fără să schiţăm nici cel mai mic gest de a face ceva în acest sens, copiind democraţia occidentală mai mult în mod negativ decât pozitiv. Dorinţa unora de a îngenunghea idealurile neamului nostru, chiar încercând pierderea identităţii, a istoriei şi în final, să nu mai  ştim, cine suntem şi ce legături mai avem cu neamul românesc. Pierderea tradiţiilor şi a credinţei strămoşeşti, ar fi un dezastru pentru poporul nostru care este majoritar creştin-ortodox.Tinerii încearcă experienţe noi ale unor culturi religioase, ce au intrat în ţara noastră după 1990, practica ,,yoghină”,,Misa” lui Bivolaru sau credinţa Baha’i.[4] De multe ori mi-am pus întrebarea, de ce suntem indiferenţi la ce se întâmplă în jurul nostru?  
  Proorocul David spune ,,căci atunci când se ridică sus oamenii de nimic, nelegiuiţii mişună pretutindeni”(Ps).
 O constatare asemănătoare este relevată şi de părintele Alexander Schmemann: ,,Trăim într-o epocă îngrozitoare şi periculoasă din punct de vedere spiritual. Este îngrozitoare nu numai din cauza urii, a vrăjmăşiei, a sângelui, este îngrozitoare în primul rând pentru că se înteţeşte din ce în ce răscoala împotriva lui Dumnezeu şi a Împărăţiei Lui, căci nu Dumnezeu, ci omul a devenit măsura tuturor lucrurilor”.[5]
În presa scrisă şi cea online, mass-media în general putem observa, secularismul postmodern care este o mare problemă în plan individual, îndepărtarea omului de trăirea vieţii în Hristos, acest curent neagă orice formă de religie instituţionalizată, în favoarea unei religii proprii diferită de credinţa manifestată în Biserica Ortodoxă.
Rolul tot mai susţinut de mass-media în formarea personalităţii umane prin intermediul tehnologiei, care încurajeză mentalităţi postmoderne, cum ar fi afirmarea cu orice preţ, în toate domeniile sociale, chiar negarea identităţii primite la naştere, inclusiv apartenenţa religioasă. Schimbarea orientării sexuale şi a căsătoriilor între persoane de acelaşi sex care a fost aprobată în toate statele din America şi iată că a ajuns să ameninţe şi ţara noastră.
Mitropolitul Laurențiu Streza afirmă că ,,suntem împotriva căsătoriei gay. Este cea mai mare ofensă adusă spiritualității creștine. Dumnezeu a creat bărbat și femeie, iar celelalte sunt împotriva naturii”.
După cum spune şi Mitropolitul Hierotheos de Nafpaktos, secularismul este pierderea vieţii adevărate a Bisericii, înstrăinarea membrilor Bisericii de duhul ei autentic. Biserica nu este în pericol aşa cum s-ar crede, pentru că ea este Trupul tainic al lui Hristos, dar pericolul există pentru membrii Bisericii.[6] Mântuitorul a zis că: ,,Voi zidi Biserica Mea, şi porţile iadului nu o vor birui pe dânsa”[7].
În orice clipă putem înclina balanţa înspre mai bine, adică să găsim soluţia unei schimbări a vieţii noastre. Prima cărămidă pusă la zidirea casei sufletului nostru să fie dreapta credinţă. Căci de vom zidi pe o altă temelie în afară de cât Hristos, vom rămâne mereu în criza spirituală, care pare că este fără de sfârşit. În Predica de pe Munte rostită de Domnul nostru Iisus Hristos, aşa cum este înfăţişată în Sfanta Evanghelie de la Matei şi în Sfânta Evanghelie de la Luca, se spune că cel ce ascultă cuvintele Domnului nostru Iisus Hristos este asemenea omului care şi-a zidit casa pe temelie de stâncă. Au venit vânturi mari, au venit ploi puternice şi au lovit în casa aceea şi ea a rămas nedărâmată. Iar cel ce ascultă cuvintele Domnului nostru Iisus Hristos şi nu le împlineşte este asemenea omului care şi-a întemeiat casa pe nisip şi când au venit vânturile mari şi ploile, au dărâmat casa pentru că nu avea temelie tare.[8]
 În această perioadă de criză morală şi de secetă duhovnicească se vor găsi soluţii, numai în Biserica Ortodoxă prin Sfintele Taine care sunt un izvor de apă vie şi mană cerească, pentru toţi care-şi caută identitatea creştinească, adică comuniunea cu Treimea cea deofiinţă şi nedespărţită. Constatăm, căci pe zi ce trece avem nevoie de aceste elemente indispensabile vieţii creştineşti, care să ajute şi să întărească mântuirea noastră. Biserica poate să adape sufletul necăjit şi întristat, prin preoţii care sunt chemaţi să reamintească menirea noastră, şi modul de viaţă în spiritul Evangheliei, după cum spune Sfântul Apostol Pavel: ,,nu avem aici cetate stătătoare, ci o căutăm pe aceea  ce va să fie[9]
Criza morală actuală cuprinde întreaga societate prin tehnologia modernă.Televizorul sau internetul sunt doar câteva din instrumentele care informează şi dezinformează opinia publică, prin unele emisiuni de tip ,,talk-show”.
Problema crizei de comuniune prin fuga de responsabilitate pleacă din cadrul familiei şi se extinde şi în societate. Părinţii nu se mai roagă împreună, nu mai păstrează curată credinţa ortodoxă, iar copiii nu mai văd decât pe bunica care se roagă şi merge la biserică, şi o cataloghează ca fiind ,,înapoiată”, şi aşa copiii nu mai au exemple de urmat. Iar societatea contemporană prin toate mijloacele încearcă să descurajeze tinerii care vor să înveţe religia în şcoli, prin glasul unor persoane iresponsabile.
  Maturitatea în Hristos este conştientizarea tuturor actelor  comportamentale, ca răspuns bun la judecata Mântuitorului Hristos. Deşi se spune aşa de frumos într-o rugăciune de la Taina Sf.Maslu ,,că dreptatea noastră înaintea Ta este ca o cârpă lepădată” şi în continuare ,,păcatele tinereţelor noastre nu le pomeni Doamne”[10],sau ,,de câte ori vei cădea, scoală-te şi te vei mântui”, pentru că Mântuitorul nu vrea moartea păcătosului, ci să se întoarcă de la căile sale şi să fie viu,[11] să ajungă la ,,starea bărbatului desăvârşit, la măsura delinătăţii lui Hristos”.[12]
 Misiunea şi mărturisirea credinţei este distinctă la fiecare persoană, căci educaţia religioasă este primită de la celula de bază care este familia şi se continuă în biserică, unde fiecare membru al ei poate ajunge la desăvârşire.
  Prin păstrarea credinţei, vom putea da mărturie ori unde ne-am afla, dar pentru asta trebuie să conştientizăm că suntem creştini ortodocşi şi că trebuie să ne cunoaştem credinţa. Pretenţia de a fi şi misionari nu o putem avea, dar mărturisitori ai dreptei credinţe trebuie să fie orice creştin. Mântuitorul Hristos a spus: ,,Oricine va mărturisi pentru Mine înaintea oamenilor, mărturisi-voi şi Eu pentru el înaintea Tatălui Meu, Care este în ceruri”(Matei 10, 32), nu pe toţi i-a trimis la propovăduire, ci doar preoţii care au primit darul hirotoniei prin punerea mâinilor de către episcop. ,,Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, învăţându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă, şi iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul veacului.” (Matei 28:18-20).
Omul participă la mântuirea sa, iar harul dumnezeiesc îl ajută, lucrează deplin, căci Mântuitorul spune: ,, fără Mine nu puteţi face nimic”(Ioan 15,5), trebuie avută în vedere schimbarea vieţii de la păcat la virtute prin Sfintele Taine ale bisericii care face posibilă întâlnirea omului cu Dumnezeu, iar depărtarea de El este pierderea mântuirii în veşnicie.

 























 






 


 

 

 

 





[1] Pr. Prof.Dr.Ioan Bria Tratat de Teologie Dogmatică şi Ecumenică, vol II, apare cu binecuvântarea ÎPS Dr Laurenţiu Streza,Mitropolitul Ardealului, Editura  Andreiana Sibiu, 2009 p.130.
[2]Mirela Ienculescu, ş.a, Iconicul Chipului Maicii Domnului, în Chipul Iconic, Crochiuri antropologice,  Reflexii ale chipului mistico- teologic ghelasian, Editura Platytera,  2012.p.115.
[3] De cath, eccles, unitate, c 6, apud Paul Evdochimov, Arta icoanei o teologie a frumuseţii, traducere de Grigore Moga şi Petru Moga, Editura Meridiane, Bucureşti, 1992, p.220.
[5] Alexander Schmemann, 2012 , Euharistia, Taina Împărăţiei, Editura Sophia, Bucureşti, p.5.
[6] Mitropolitul Hierotheos de Nafpaktos 2004, Secularismul: un cal troian în Biserică, Editura Egumeniţa, Galaţi,p.15.
[7] Matei 16, 18.
[8] Matei 7, 24-27; Luca 6,47-49
[9] Evrei 13, 14.
[10] Molitfelnic,1992, Sf. Maslu, p.149.
[11] Iez 18,23.
[12] Efeseni 4, 13.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu