Biserica locaş de întâlnire a omului cu Dumnezeu
Monografia Parohiei V din cadrul
Bisericii ,,Adormirea Maicii Domnului” Făgăraş
Biserica
locaşul desfăşurării Liturghiei
a. Liturghia
în secolul al II-lea
b. Didahia celor 12 Apostoli
c. Spiritualitate şi comuniune în Liturghia Ortodoxă de Pr. Prof. Dumitru Stăniloae. Spicuiri.
MONOGRAFIA PAROHIEI FĂGĂRAŞ V
Protopopiatul Făgăraş I Jud. Braşov Preot Protopop. Dobrea Marcel
Pisania:
,,Cu ajutorul lui Dumnezeu şi jertfele credincioşilor s-a zidit această Sfântă Biserică cu hramul ,,Adormirea Maicii Domnului". Între anii 1987-1990 preoţi fiind pr.Aurel Popa şi pr.Ioan Lungoci. Lucrările de pictură au fost executate în tehnica frescă de pictorul Vasile Carp între anii 1997-1999. În timpul păstoririi Înalt Prea Sfinţitul Dr.Antonie Plămădeală. Parohi fiind pr. Ioan Lungoci şi pr.Ioan Minu."
Parohia Făgăraş V este situată pe teritoriul
Cartierului Florilor, partea de Vest a Municipiului Făgăraş.
Parohia Ortodoxă
Română Făgăraş V a fost înfiinţată în şedinţa Consiliului Arhipiscopesc Sibiu
la data de 01-10-1976 cu nr. 6363/1976, preot paroh fiind numit Preot Aurel
Popa slujind în capela mortuară din cimitir, str.Macului nr.4, Făgăraş.
În 20 ianuarie
1977 Preotul Popa Aurel şi Consiliului Parohial au hotărât construirea
Sfântului Altar în exteriorul capelei mortuare pentru a mări
spaţiul din
interior.
În 21 mai 1978,
Mareş Emilian a fost ales epitrop I.
În 18 februarie 1981
s-au făcut intrări separate în capela şi în casa mortuară şi Preot Aurel Popa
au luat împreună cu Consiliul Parohial în discuţie propunerea pentru
construirea unei biserici, înaintând Î.P.S. Antonie un memoriu în care se arată
că în Făgăraş sunt numai două biserici ortodoxe.
Maghiarii şi
saşii au biserici adevărate catedrale. Unele secte neoprotestante au 4 case de
rugăciune.
Probabil că nu
au primit răspunsul dorit, pentru că în 6 ianuarie 1985 Pr.Aurel Popa şi
Consiliul Parohial au discutat înbunătăţirea locaşului de cult:
-
s-a primit aprobare de
principiu;
-
consolidarea
acoperişului cu placă rotundă de beton;
-
ziduri şi geamuri noi;
-
să se întocmescă Deviz
de lucrări
În 30 martie1985
s-a primit aprobarea Devizului privind reparaţiile necesare la Capela Ortodoxă
Adormirea Maicii Domnului din Făgăraş. Devizul a fost întocmit de
G.I.G.C.L.Braşov în valoare de 376,000 lei.
În 7 martie 1987, Adunarea Parohială aprobă lucrările din Devizul aprobat cu nr.261
din 5.12.1986 al Consiliului Judeţean Braşov când s-au eliberat şi autorizaţia pentru
lucrările din Deviz.
În 8 aprilie 1987, Inginerul Patroi Octavian
de la seviciul tehnic al Arhipiscopiei Sibiu a venit cu o propunere salvatoare:
să se renunţe la subziduri şi la alte reparaţii la clădirea Capelei vechi şi să
se facă noi fundaţii din beton şi ziduri noi în exteriorul Capelei, pereţi de
45cm grosime din cărămidă, iar bolţile din beton armat.
În 17
mai 1987 s-a aprobat Devizul pentru lucrările propuse de Inginerul Patroi
Octavian.
Casa mortuară a
fost mutată în casa paznicului cimitirului cum era cunoscută de făgărăşeni,
unde s-a construit actuala capela mortuară a Municipiului Făgăraş.
În 2 iunie 1987 Pregătirea
şantierului pentru executarea lucrărilor din Devizul aprobat.
În 9 iunie 1987 Pr. Aurel Popa şi Consiliului Parohial, au
hotărât ca lucrările să fie conduse de Arhitect Moldovan Gheorghe.
Construirea
Bisericii Adormirea Maicii Domnului a început în 11 iunie 1987 într-o zi de joi
din săptămâna de după Rusalii.
Construirea
actualei biserici s-a făcut cu foarte mare rapiditate, datorită situaţiilor
grele din vremea aceea.
Acesta reiese
din faptul că în 20 octombrie 1987, biserica era deja construită, pentru că la
data amintită (20 octombrie 1987), era executată instalaţia de încălzire era
executată de Iftimie C.
În 12 martie
1988 Devizul pentru pictură a fost aprobat de Arhepiscopia Sibiu.
La 1 septembrie
1988 încheierea lucrărilor de tencuieli,
finisări, mozaicuri.
În 16 aprilie
1989 se aprobă Devizul pentru Turnul Clopotniţa.
Biserica
Adormirea Maicii Domnului are plan de navă compartimentată astfel:
Sfântul Altar are o bază în exterior semioctogonală
şi boltire semicolată.
Naosul are o
bază dreptunghiulară acoperit cu o placă semirotundă, stil bolta sprijinită pe
pereţii exteriori.
Pronaosul este
de dimensiuni mai reduse, deasupra căruia este cafasul.
Tinda are intrarea
în Sfânta Biserică, în partea dreaptă sunt scările pe care se ajunge în cafas,
iar în partea stângă la intrarea în Tindă este mormântul Preotului Aurel Popa
ctitorul Sfintei Biserici.
Acoperişul
Bisericii şi al Turlei au fost executate din solzi de tablă de aluminiu de
fraţii Ioan şi Nicolae Bârsan care au executat şi băncile în formă de
amfiteatru în cafas.
Pavimentul este
din parchet.
Vitraliile 12 la
număr au fost executate de pictorii Barabaş şi Broscăţean din Bucureşti.
Iconostasul şi
stranele sculptate în lemn de stejar au fost executate de Armanu Virgil din
Grumăzeşti, judeţul Neamţ.
Pictura în
frescă din interiorul Bisericii a fost executată între anii 1997-1999 de
pictorul Vasile Carp din Bucureşti.
În anul 2005
pictorul Maxim Viorel din Târgu-Mureş a executat cele 57 de iconiţe în mozaic
în exteriorul Bisericii.
Preoţii
slujitori ai Parohiei Făgăraş V: Preot Aurel Popa 22 august 1976-21 mai 1991.
Realizarea pastoral misionară cea mai importantă a Pr. Aurel Popa a fost
construirea acestei Biserici în anul 1987.
Preot Minu Ioan
de la 1 decembrie 1991, Parohia Făgăraş Vşi Pr. Lungoci Ioan la Parohia Făgăraş
VI.
Epitrop : Mareş
Emilian, Vijoli Teodor şi Matic Gheorghe.
Cântăreţi:
Greavu Gheorghe, Streza Nicolae şi Rusu Eugen, persoane care au trecut la cele
veşnice. Iar în prezent în funcţia de cântăreţ la Parohia Făgăraş V este Hampu Marioara absolventă a Facultăţii de Teologie ,,Andrei Şaguna, Sibiu şi Masterand în
Teologia Practică a aceleiaşi Facultăţi, , iar la Parohia Făgăraş
VI Ciolacu Corina absolventă a Facultăţii de Teologie ,,Andrei Şaguna” Sibiu şi
Masterand în Teologia Practică.
Construirea
acestei Biserici, pictura interioară şi
exterioară precum şi celelalte lucrări au fost executate din donaţii benevole.
Biserica a fost
sfinţită în 4 septembrie 2005, de P.S. Visarion episcop vicar Sibiu, şi P.S.
Daniil de la Vârşeţ, protopop la vremea aceea fiind Pr. Ciocan Ioan.
În data de
duminică 12 martie 2006 şi în data de duminică 31 iulie 2008 Î.P.S. Dr Laurenţiu
Streza a săvârşit Sfânta şi Dumnezeiasca Liturghie în Biserica ,,Adormirea
Maicii Domnului”.
Noi, preoţii
slujitori în această Sfântă Biserică de la Parohiile V şi VI ne rugăm pentru ctitorii şi
binefăcătorii sfântului locaşului acestuia: ,,sfinţeşte-i pe cei care iubesc
frumuseţea Casei Tale”.
Făgăraş. 31
martie 2014
Preot Minu Ioan.
Cântăreţ
bisericesc Hampu Marioara, Parohia Făgăraş V.
Date din arhiva
Parohiei şi date oficiale ale Bisericii ,,Adormirea Maicii Domnului”, cu
adausuri care au fost omise de către preotul paroh, cu sau fără intenţie.
Biserica
,,Adormirea Maicii Domnului” este una din cele mai frumoase biserici din oraşul
Făgăraş, situată pe strada Macului, nr 4, care adăposteşte la sânul ei pe
credincioşii care-i calcă pragul, şi pe cei care au trecut la cele veşnice, fiind
construită în Cimitirul oraşului, de aceea se mai numeşte în termen popular şi
,,Biserica din Cimitir”.
Biserica
locaşul desfăşurării Liturghiei
Liturghia în secolul al II-lea
Provenienţa
termenului de liturghie vine din limba greacă care înseamnă lucrare publică.
Termenul liturghie este folosit de foarte multă vreme, iar datorită
Septuagintei primeşte înţeles religios pentru a arăta funcţia preoţilor şi a
Leviţilor Legii Vechi privind cultul religios de la Templu. Cu acelaşi înţeles
folosim termenul de liturghie şi în Noul Testament.
Totalitatea
serviciilor divine din antichitatea creştină, este ceea ce se înţelege astăzi
prin cult şi prin slujirea preoţească în general. Liturghia este slujba sfântă
a Legii Noi şi a împărtăşirii credincioşilor cu Sfintele Daruri[1].
La începutul secolului II privind ritualul
liturgic, unele scrieri întăresc constatările făcute despre fiinţa Liturghiei
din veacul apostolic, încheiat odată cu dărâmarea templului din Ierusalim,
eveniment care a marcat ruptura definitivă dintre Templu şi Biserică[2].
Sfânta Liturghie
este un ansamblu de elemente formate din
cultul Cuvântului, adică Liturghia
Catehumenilor şi celebrarea Sfintei Euharistii. Ambele au la bază cultul divin
al sinagogii, care era un cult divin al
Cuvântului[3]
Expresii folosite pentru liturghie în perioada
apostolică: ,,frângerea pâinii” (FA. 2, 42), ,,Cina Domnului” (I Cor. 10, 21), ,,paharul binecuvântării” (I
Cor. 10, 16), ,,paharul Domnului” (I
Cor. 11, 26), iar expresile folosite pentru liturghie în secolul al II-lea: ,,ofrandă”,
,,Euharistie sau mulţumire”, ,, jertfă
sau sacrificiu”.
Sfântul Simion al Tesalonicului afirmă că
Sfânta Liturghie a fost săvârşită de către
Mântuitorul Iisus Hristos la Cina cea de Taină când a instituit Sf. Euharistie, ,,temelia şi
sâmburele” cultului Creştin.
,,Iisus luând pâinea
şi binecuvântând, a frânt şi dând ucenicilor a zis: Luaţi, mâncaţi acesta
este Trupul Meu. Şi luând paharul şi
mulţumind, le-a dat zicând: Beţi dintru
acesta toţi, că acesta este Sângele Meu
al Legii celei Noi care pentru mulţi Se varsă spre iertarea păcatelor” (Mt. 26, 26 - 28). ,,
Aceasta faceţi întru pomenirea Mea” (Lc.
22, 19 şi I Cor. 11, 24). După moartea
şi Învierea Domnului, ,,frângerea
pâinii” a devenit semnul cunoaşterii de către Apostoli al Domnului cel
înviat fapt ce reiese din călătoria lui
Hristos cu cei doi ucenici spre
Emaus (Lc. 24, 30)
Locul desfăşurării Liturghiei în acest secol apostolic,
aceasta se săvârşea detaşat de cultul iudaic şi anume în case particulare: casa
Acvilei şi a Priscilei, încăperea de sus
din casa mamei lui Ioan Marcu (FA 1,
13), etc. Această săvârşire a, ,,frângerii
pâinii” în locuri retrase demonstrează folosirea încă de timpuriu a disciplinei arcane de către
creştini, adică faptul că ei săvârşeau Liturghia departe de ochii iudeilor şi ai păgânilor.
Din secolul al
II-lea ritualul Sfintei Liturghii se
îmbogăţeşte şi totodată Euharistia începe să facă parte din tainele de
iniţiere administrate simultan neofitului. Cea mai concludentă descriere a
ritualului euharistic o găsim la Sfântul
Iustin Martirul şi Filozoful . În
Apologia I Sfântul Justin, în capitolele 65 – 67 descrie de două ori ritualul euharistic: prima dată
descrie Liturghia batismală, fiind
prefaţată de ritualul de iniţiere creştin (cap. 65), a doua oară descrie Liturghia săvârşită în
adunările duminicale (cap. 67), iar între ele intercalează o scurtă explicare
din punct de vedere dogmatic a semnificaţiei Sfintei Euharistii. (cap. 66)[4]
Analiza
pasajelor de interes liturgic şi descifrarea sensului epiclezei
euharistice Aceste pasaje de interes
liturgic din scrierile Sfântului Iustin permit alcătuirea unei succinte, dar
relevante scheme a Liturghiei creştine primare:
1. Citiri din Sfânta
Scriptură, din scrierile Apostolilor şi ale Profeţilor (c. 67);
2. Omilia
proestosului;
3.
Rugăciune comună a tuturor credincioşilor, pronunţată de aceştia stând în
picioare; 4. Sărutarea păcii (c. 65);
5. Aducerea
proestosului a pâinii şi a vinului amestecat cu apă (c. 65 şi 67);
6. Rugăciunea şi mulţumirea adusă de proestos
asupra darurilor, la care poporul răspunde prin „Amin”;
7. Împărtăşirea
celor prezenţi de către diaconi;
8. Colecte
pentru săraci.[5]
Istoricii
liturghişti consideră că Euharistia nu reprezenta întregul cult divin al
comunităţii creştine apostolice, ci Liturghia era adăugată cultului iudaic
şi împreună cu Învăţătura Apostolilor şi
rugăciunea (FA 2, 42) erau elementele ce
deosebeau cultul creştin apostolic de cultul iudaic[6].
Alţi istorici
între care Oscar Cullman, susţin că
acest ciclu zilnic, ,,liturghia
timpului” s-a dezvoltat odată cu naşterea monahismului, adică din
secolul al II-lea, şi în secolul
apostolic ,,Biserica timpurie cunoştea doar următoarele două acte de cult: masa comună,
după care urmează imediat predicarea
Evangheliei şi Botezul”[7].
Didahia celor 12 Apostoli (cap.
9-10)
În capitolele 9
–10 din Didahie, ne sunt prezentate câteva norme ale serviciului divin din
izvorele vremii.
La săvârşirea cultului divin aflăm din această
rânduială, scrisă probabil la sfârşitul veacului I şi începutul celui
de-al II-lea cunoscută sub numele
„Învăţătura celor doisprezece Apostoli” [8] .
În aceste norme
se arată două momente distincte ale liturghiei:
frângerea pâinii şi rugăciunea de mulţumire. Formulele euharistice sunt foarte
vechi, dar există şi astăzi în cult. Euharistia era săvârşită între două rugăciuni de mulţumire.[9]
Cele două capitole: Euharistie şi agapă.
Capitolul 9 nu face referire la caracterul de
jertfă al liturghiei euharistice. Deşi capitolul începe cu formula „Iar cu
privire la Euharistie”, aceasta se poate
referi foarte bine la întrebuinţarea lui în cadrul agapei, deoarece în
Noul Testament, cuvântul euharistie se foloseşte şi pentru formula de mulţumire
rostită pentru pâinea şi paharul de la mesele obişnuite.[10]
Putem spune că ,,via cea sfântă a
lui David”, prin care ni S-a făcut cunoscut Fiul lui Dumnezeu, este împinirea
profeţiei, căci Mântuitorul se va naşte din neamul lui David.
În capitolul 10 : „După ce v-aţi săturat”,
demonstrează că de acum se face referire la Euharistie, desemnată prin expresia
„mâncare şi băutură duhovnicească şi viaţă veşnică prin Iisus, Fiul Tău.”
Rugăciunea
anaforalei are ca temă: mulţumirea şi
scopul urmărit este: sfinţirea
darurilor.
Binecuvântarea
de la începutul Sfintelor Taine arată caracterul trinitar al acestora.
,,Binecuvântată este împărăţia Tatălui şi a Fiului şi a Sfântului Duh”.
Teologia
Liturgică a definit Sfinta Liturghie ca fiind „slujba sau rânduiala sfântă în
cursul căreia se săvârşeşte sau se aduce jertfa Noului Legământ, având la
originea ei Jertfa Sfântă adusă în chip sângeros de către Mântuitorul pe Cruce
pentru mântuirea lumii...”[11]
În
Liturghia bizantină a Sfântului Ioan Gură de Aur, preotul rosteşte în taină
rugăciunea anaforalei: ,,Cu vrednicie şi cu dreptate este a-Ţi cânta Ţie,
pe Tine a Te binecuvânta, pe Tine a Te lăuda, Ţie a-Ţi mulţumi, Ţie a ne
închina în tot locul stăpânirii Tale; că Tu eşti Dumnezeu negrăit şi necuprins
cu gândul…,”
Iar în Liturghia
Sfântului Vasile cel Mare începutul anaforalei este: ,,Cel
ce eşti, Stăpâne, Doamne Dumnezeule, Părinte atotţiitorule, Cel închinat,
vrednic cu adevărat şi drept şi cuvenit lucru este măreţiei sfinţeniei Tale pe
Tine a Te lăuda, Ţie a-Ţi cânta, pe Tine a Te binecuvânta, Ţie a ne închina,
Ţie a-Ţi mulţumi, pe Tine a Te slăvi, Cel ce singur eşti Dumnezeu cu adevărat…”
Euharistia a
fost instituită de Mântuitorul în seara Cinei celei de Taină , adică înainte de
Patima Sa. ,,Iisus luând pâinea şi binecuvântând, a frânt şi, a dat ucenicilor
Săi, zicând: ,,Luaţi, mâncaţi, acesta este Trupul Meu...Beţi dintru acesta
toţi, acesta este Sângele Meu, al Legii celei noi...” (Mt. 26, 26-28).
În epoca primară ,, nu daţi cele sfinte câinilor”, adică
celor care nu erau botezaţi şi celor care aveau păcate grele.
Euharistia fiind un
lucru nepreţuit nu poate fi dată oricui, ci doar acelora ce au fost botezaţi în
numele Domnului. Altfel s-ar încălca porunca:
,,nu daţi cele sfinte porcilor”(Matei
7, 6).
Sfântul Apostolului Pavel arată căci unitatea
bisericii se face prin Sfânta Euharistie: ,,Paharul binecuvântării pe care noi
îl binecuvântam nu este oare împărtăşirea cu Sângele lui Hristos? Pâinea pe
care noi o frângem nu este oare împărtăşirea cu Trupul lui Hristos? De vreme ce
este o singură pâine, noi, cei mulţi, un singur trup suntem, fiindcă toţi
dintr-o singură pâine ne împărtăşim.” (I Cor. 10, 15-17)
După porunca Mântuitorului, „Aceasta să faceţi întru
pomenirea Mea”( Luca
22,19) , adică
trăirea vie a Euharistiei, nu ceva care aduce aminte sau ceva simbolic. Fiul
lui Dumnezeu se dăruieşte ca ,, hrană şi băutură” realizând acel trup al
comuniunii în care trăirea dumnezeiască întrerupe trăirea în duhul lumii.
În epoca
Bisericii primare Sfânta Euharistie se săvârşea în casele creştinilor; toţi se
adunau într-o casă, unde participau la săvârşirea Euharistiei şi se împărtăşeau
cu Trupul şi Sângele Domnului, după care mulţumeau şi dădeau slavă lui
Dumnezeu.În acele vremuri se împărtăşeau
credincioşii mai des, decât acum în vremurile noastre.
Apostolii şi ucenicii lor înnoiau jertfa Mântuitorului în
fiecare duminică, spre aducere aminte de
El. Ei făceau asemeni lui Iisus la Cina cea de Taină, când, înainte de a frânge
pâinea şi a o împărţi, au binecuvântat-o, apoi, luând paharul, au mulţumit.[12]
Apostolii se adunau pentru rugăciune, şi mulţumire apoi se
rugau ca Domnul să prefacă darurile de vin şi pâine în Trupul şi Sângele Său,
cu care urmau să se împărtăşească. Acest ritual reprezintă nucleul originar,
rămas constant în toate Liturghiile şi din
care s-a dezvoltat actuala rânduială a Liturghiei Ortodoxe.[13]
Conştiinţa pregustării încă din lumea aceasta a darurilor
Împărăţiei ce va veni o exprimă credincioşii la fiecare Liturghie când mulţumesc
pentru primirea Sfintei Euharistii prin rostirea unui tropar din Canonul
Paştilor: „O, Paştile cele mari şi preasfinţite, Hristoase; O, Înţelepciunea şi
Cuvântul lui Dumnezeu şi Puterea. Dă-ne nouă să ne împărtăşim cu Tine mai
adevărat în ziua cea neînserată a Împărăţiei Tale”.[14]
Prin unirea cu
Hristos în Taina Euharistiei, vom simţi ceea ce Sfântul Apostol Pavel a
afirmat: ,, de acum nu mai trăiesc eu, ci Hristos trăieşte în mine”(Galateni
2,20).
Spiritualitate
şi Comuniune în Liturghia Ortodoxă de, Pr. Stăniloae Dumitru Ed.IBMBOR,
Bucureşti-2004
Introducere
Părintele
Stăniloae în cartea ,,Spiritualitate ortodoxă” descrie ,,viaţa spirituală a creştinului privit ca o persoană aparte.
Curăţirea lui de patimi şi creşterea în virtuţi, ca bază pentru rugăciunea curată, nu se pot realiza
decât în relaţia iubitoare cu semenii săi.”
,,Spiritualitatea
adevărată este o spiritualitate vie, care angajează toată fiinţa omului, fiind
alimentată de o comuniune a rugăciunii şi de manifestarea identităţii.
Spiritualitatea urmărită de unul singur se răceşte şi se usucă, ea fiind una
pur teoretică.”
,,Viaţa
fiecăruia sporeşte în legătură cu alţii. Spiritualitatea vie cuprinde toată
fiinţa umană şi e alimentată de comuniunea cu alţii, creând comuniunea care se întreţine în creştinism prin Sfânta
Liturghie.” Pag.7
Nimeni
nu se poate desăvârşi şi adânci în credinţă fără ajutorul altora şi fără a-şi
arăta înaintarea sa în desăvârşire în relaţiile cu alţii.
Urcuşul
individual este susţinut de Hristos Cel înviat şi unit cu credincioşii prin
Sfânta Împărtăşanie.
,,Unirea
cu Hristos în Sfânta Împărtăşanie uneşte pe credincioşii adunaţi în Hristos şi
cu Sfânta Treime, întărindu-le calitatea de moştenitori ai împărăţiei Tatălui,
având pe Duhul Sfânt odihnind peste ei. Hristos cel înviat cu care ne unim este
Hristos Cel care S-a jertfit pentru noi, arătându-se prin aceasta curat de
orice egoism şi întărindu-ne şi pe noi în aceasta.
Toţi
omenii suntem chemaţi la mântuire, dar nu oricum, ci prin păzirea poruncilor.
,,Iisus
cheamă la moştenirea Tatălui Său pe cei care au hrănit pe cei flămânzi, au
îmbrăcat pe cei goi, au cercetat pe cei bolnavi etc( Mt,25, 35).”
„Sfânta
Liturghie poate fi socotită şi ca mijloc de trancederea oamenilor de la viaţa
închisă în egoism şi în lume la viaţa de comunicare în Dumnezeu, ca Împărăţie a
Lui.” Pag.9
Părintele
Stăniloae arată spaţiul unde credincioşii pot intra în comuniune cu Sfânta
Treime şi semenii lor şi pot înainta în urcuşul lor duhovnicesc ca fii şi
moştenitori ai Tatălui şi ca fraţi ai lui Hristos. Omul nu poate trăi separtat
de comuniunea Bisericii, pentru că mântuirea este transmisă credincioşilor doar
în cadrul ei prin Sfintele Taine, şi nu în afara ei.
,,Biserica
e corabia în care înaintează credincioşii spre această stare de fii ai Tatălui
ceresc şi de fraţi ai Fiului făcut om şi jertfit pentru ei.”
,,Toate
ecfonisele preotului sunt o laudă a Sfintei Treimi. Ele fiind o preluare a
laudelor aduse Sfintei Treimi în Noul Testament.”
„Mântuirea
este identificată atât în Liturghie cât şi în Noul Testament.”
„Cine
rămâne în izolare şi nu trăieşte în comuniunea Împărăţiei, care pe pământ are
forma Bisericii şi se trăieşte în gradul suprem în Liturghie, nu are parte de
mântuire.S-au: o omenire risipită şi tulburată de tot felul de lupte nu e o
omenire mântuită.”
Pag.10
„Liturghie
înseamnă în greceşte slujire comună. Ea îi adună pe oameni într-o slujire
comună adusă lui Dumnezeu Cel în Treime, a lui Dumnezeu al comuniunii. Ea este
şi cea mai mare putere creatoare de comunitate. Ea îi adună pe toţi tot mai
mult în Împărăţia dragostei nesecate a
Sfintei Treimi.”
Părintele
afirmă că: Dacă nu e persoană, nu e dragoste. Numai persoana poate iubi, şi ea
nu poate iubi decât o altă persoană.
,,Persoana
fără dragoste nu are nici valoarea, nici sensul după care tinde. Fără dragoste
slăbeşte, şi viaţa ei este un chin. Persoana şi dragostea fără nemurire sunt
iarăşi lipsite de valoareaşi sensul deplin. În dragostea lor se amestecă
chinul. Dragostea la rândul ei fără persoană nu poate exista. Iar nemurirea
persoanelor fără dragoste e un iad.”
Pag.
nr.17
,,La originea lumii stă dragostea Sfintei Treimi”spune
părintele Stăniloae. Pag nr.18
Ceea ce desparte pe credincioşi de iubirea jertfitoare a lui
Hristos este păcatul, care tot păcatul aduce moartea trupească şi sufletească.
Iar restabilirea persoanei în normalitatea dragostei, a nemuririi, şi a comuniunii o face
Mântuitorul Hristos prin jertfa Sa pe cruce.
,,Păcatul este o pricină a diminuării existenţei persoanei;
el aduce moartea trupească. Iar dacă e o existenţă continuă după aceea ea e o
existenţă chinuită, o moarte sufletească veşnică, ce începe încă de aici.” „Hristos a biruit moartea pentru că a biruit
păcatul lipsei de iubire prin jertfa Sa
pe cruce.El a restabilit persoana în atributele normale ale dragostei şi
nemuririi. A reactivat prin acesta comuniunea între persoane.”
„În comuniunea începătoare cu Sfânta Treime
prin unirea lor euharistică cu Hristos şi deci prin înfierea lor, care-i face
asemenea Fiului,ei trăiesc dacă voiesc, în arvună ca moştenitori ai Împărăţiei
Sfintei Treimi sau ca părtaşi la Ea. Iar
comuniunea Sfintei Treimi este izvorul suprem şi nesecat al celor trei valori
mai înalte ale existenţei: persoana,
dragostea şi veşnicia lor.” Pag
nr.19
„Împărăţia
Sfintei Treimi sau comuniunea în ea se trăieşte în Sfânta Liturghie nu numai
între cei prezenţi, ci şi cu toţi cei alipiţi de Hristos, ca Biserică, fie că
sunt trăitori în prezent, fie că au trecut la cele veşnice.
” Pag
nr.20
Preliminarii
A. Locaşul
Bisericesc Chip al Creaţiunii Cosmice şi Umane
,,Sfântul
Maxim Mărturisitorul afirmă: Ideea că locaşul bisericesc, este chip al
creaţiunii cosmice şi al omului, ca biserici în devenire posibile.”Pag. nr 21
Dumnezeu
doreşte ca creaţia cosmică şi comunitatea umană să o unească cu El, dar acest
lucru se poate vedea cel mai bine prin venirea Fiului lui Dumnezeu în lume,
prin învierea Lui şi prin pogorârea Sfântului Duh la Cincizecime, adică la
formarea Bisericii văzute.
,,Creaţiunea
cosmică şi fiinţa umană sunt locaşuri bisericeşti în alt sens, într-un sens mai
larg decât locaşul bisericesc, şi mişcarea lor spre Dumnezeu e deosebită de
mişcarea liturgică în sensul strict, din locaşul bisericesc propriu-zis. Dar
ele se întregesc.”
,,Dumnezeu
îşi exercită partea Sa atractivă în acestă parte a creaţiunii cosmice şi a
comunităţii umane în sensul unificării cu Sine şi întreolaltă într-un mod mai
eficient după întruparea şi învierea Fiului Său ca om şi după trimiterea
Sfântului Duh în ziua Cincizecimii.” Pag.nr.22
,,Sfântul Maxim Mărturisitorul nu include în definiţia pe care o dă
Bisericii, ca locaş al comunităţii liturgice a credincioşilor şi ca chip al
creaţiunii cosmice şi al fiinţei umane, pe Dumnezeu, Dumnezeu e socotit de
Sfântul Maxim mai presus de Biserică, în calitatea lui de necreat.”
Pag.24
,,Sfântul
Maxim Mărturisitorul vede în clădirea bisericii, categoria mirenilor
reprezentată prin naos şi pe cea a preoţimii reprezentată prin altarul rezervat
ei.”Pag 26
,,...temeiul
mai adânc al preoţiei universale a mirenilor,şi datoria preoţiei sacramentale
de a nu se distanţa de mireni, ci de a-şi apropia printr-o ajutorare a lor de a
înainta împreună cu ea spre unirea cu Dumnezeu, şi împreună, în Dumnezeu.” Pag
27.
,,Sfântul
Maxim a văzut în latura nevăzută a Bisericii cosmice mai mult pe îngeri. Calist
Patriarhul vede în ea mai mult raţiunile lucrurilor.”
Iată
ce spune Calist Patriarhul: ,,Mă văd umplut de sfânta luminădin inimă prin
darul lui Dumnezeu, ca un sfeşnic nestins al Duhului, dacă se poate spune
aşa.”
Iar
Calist Catafygiotul vede partea nevăzută a Bisericii cosmice ca fiind ,,
constituită prin energiile mântuitoare, sau şi prin ele.” Pag
28
1.Sensul creaţiunii cosmice ca Biserică în devenire
posibilă
,,...rolul
pe care-l are fiinţa umană în creaţiune. Chiar şi Sfântul Maxim Mărturisitorul
precizează despre creaţiunea văzută că este compusă din ,,fiinţele văzute”,
credem că prin aceasta înţelege nu lucrurile sau animalele, ci fiinţele umane.”
,,Fiinţele
umane au calitatea de subiecte capabile de iniţiative şi acţiuni libere
în cadrul creaţiunii cosmice neînsufleţite.”
Părintele
Stăniloae scoate în evidenţă ca interes primordial fiinţele umane ,,în rolul
lor de preoţi chemaţi să transfigureze aspectul sensibil al creaţiunii cosmice,
făcând să se vadă tot mai clar Dumnezeu prin acest aspect, ca Cel în care toţi
şi toate au să se unească.
Pag 31
,,Adevărata
unire a tuturor în Unul dăruitor de la Care vin toate se înfăptuieşte prin
iubire. Iar iubirea se vădeşte prin daruri. Darul lui Dumnezeu sau iubirii Lui
trebuie să-i răspundem cu darul nostru.” Pag
32
2. Fiinţa umană ca
biserică şi persoana umană ca preot al ei
,,Adunarea
fiinţelor umane în Biserica propriu-zisă le ajută acestora să-şi împlinească
funcţia lor preoţească în cadrul creaţiunii cosmice, că prin Liturghiadin
bisericăele realizează în fiinţa lor o înaintare explicită şi conştientă
spreDumnezeu Cel aflat pe Sfânta Masă din altar şi o înaintare sufletească a
unora spre alţii.”
Pag 34
Despre
omul ca biserică a scris şi Sfântul Marcu Ascetul: Omul credincios e şi el o
biserică pe măsura credinţei lui, în care el însuşi oferă darurile sale lui
Hristos.
Pag 35
,,Sfântul
Chiril al Alexandriei a stăruit asupra faptului că noi nu putem intra la Tatăl, deci nu ne putem mântui,
decât în stare de jertfă curată, depăşind orice egoism. Dar această stare nu o
putem dobândi decât în Hristos. Cel ce a primit crucea pentru noi renunţând la
Sine. El ne ia în Sine şi ne prezintă Tatălui ca jertfă curată, eliberaţi de
egoism, prin starea Lui de jertfă curată, izvor
a toată iubirea.” Pag 36
,,Fără
de Mine nu puteţi face nimic”(Ioan 15,5), spune Însuşi Mântuitorul Hristos.Pag
37
Noi
suntem ridicaţi la Tatăl prin jertfa curată a lui Hristos, altfel nimeni nu se
poate înfăţişa în faţa lui Dumnezeu.
,,Nici
în locaşul uman al lui Dumnezeu, nici în cel cosmic, nici în cel liturgic
propriu-zis, împărtăşirea de Dumnezeu nu poate ajunge la capăt. În toate aceste
locaşuri ale lui Dumnezeu, împărtăşindu-ne de El, experiem infinitatea Lui.” Pag
42
B Locaşul Bisericesc
propriu-zis:Cerul pe Pământ sau centrul liturgic al creaţiei
,,În
locaşul bisericesc Hristos continuă să săvârşească în modul cel mai direct
toată lucrarea Sa mântuitoare sau sfinţitoare.”
Locaşul
bisericesc este centru liturgic al creaţiei, sau locul central unde se
săvârşeşte şi de unde se răspândeşte peste întreaga creaţie puterea mântuitoare
a lui Hristos prin Duhul Său.”
,,
Locaşul bisericesc este spaţiul central al lucrării mântuitoare a lui Hristos,
pentru că inima Liturghiei ce se săvârşeşte în ea este dumnezeiasca Euharistie,
care constă în Taina prefacerii pâinii şi vinului în Trupul şi Sângele Domnului
şi în împărtăşirea cu ele a credincioşilor.”Pag.45
,,Iar
întâlnirea cu Hristos în locaşul bisericii nu e trăită de credincioşi ca
persoane izolate, ci în comunitate”. Pag
46.
1.Sfinţenia
locaşului bisericesc
,,Sfânta
Liturghie şi celelalte Taine săvârşite în locaşul bisericesc sunt trăite de
către credincioşi ca evenimente sfinte care se săvârşesc în lume, dar care vin
de dincolo de lume şi transfigurează o parte a ei, având menirea să o
transfigureze întreagă. Aceasta îmbracă locaşul bisericesc cu însuşirea sfinţeniei.” Pag
47-
Biserica
Ortodoxă urmează întocmai Sfintei Scripturi, în care numele de sfânt este dat
nu numai lui Dumnezeu şi persoanele care intră în contact cu El, ci şi
obiectelor supuse lucrării Lui. Pag 48.
,,Închinaţi-vă
Domnului în curtea cea sfântă a Lui”Psalmul 96, 8.
2.Locaşul bisericii,
spaţiu sfinţit de prezenţa lui Dumnezeu însuşi şi prin coborârea Lui în el
În
ce priveşte sfinţenia locurilor şi a lucrurilor, nu mai există un singur templu
sfânt în care să se aducă jertfe lui Dumnezeu, ci primeşte închinarea în tot
locul , numai să se facă ,,în duh şi adevăr”(Ioan 4,24).
După
cum există o gradaţie a sfinţeniei persoanelor, la fel există şi o gradaţie a
sfinţeniei locurilor. Locaşurile unde se adunăcredincioşii pentru a participa
la acte sfinte, au o sfinţenie deosebită, pentru că ei ştiu că Dumnezeu e
sălăşuit într-un mod mai deosebit în ele.
Încă
din vremea Apostolilor erau încăperi rezervate pentru adunarea credincioşilor,
pentru rugăciune şi săvârşirea Tainelor.
După
cum îl învaţă pe Timotei cum să se comporte în casa lui Dumnezeu (I Timotei 3.
15). Pag 50.
,,Şi
Părinţii de la Sinoadele Ecumenice pentru
a hotărî formularea unei învăţături se vedeau uniţi între ei, ca
reprezentanţi ai Bisericilor, cu Sfântul Duh: ,,Părutu-s-a Sfântului Duh şi
nouă”.
,,Sobornitatea
Bisericii nu poate exista fără comunităţile aflate în locaşurile bisericeşti
pentru a se împărtăşi toate de acelaşi Trup şi Sânge a lui Hristos prin preoţii
hirotoniţi de episcopii aflaţi în comuniune”.
,,Încă de la Clement Romanul, pe la sfârşitul sec, I, aflăm că rânduiala ce se săvârşea de către comunitate în aceste ,,locaşuri” se numea Liturghie (Epistola I către Corinteni), se săvârşea sub conducerea Arhiereului înconjurat de preoţi şi diaconi.” Pag 54
,,Încă de la Clement Romanul, pe la sfârşitul sec, I, aflăm că rânduiala ce se săvârşea de către comunitate în aceste ,,locaşuri” se numea Liturghie (Epistola I către Corinteni), se săvârşea sub conducerea Arhiereului înconjurat de preoţi şi diaconi.” Pag 54
Locaşul
bisericesc îl defineşte şi Sfântul Simion al Tesalonicului, că este ,,casa lui
Dumnezeu” şi că nu e ca celelalte case, că se sfinţeşte prin rugăciunile
preoţilor şi este făcută pentru Dumnezeu şi pe El îl are ca locuitor.
Patriarhul German al Constantinopolului din sec
VIII-leaspune:,,Biserica este templul al lui Dumnezeu, locaşul sfânt, casă a
rugăciunii, mireasa lui Hristos care cheamă popoarele la pocăinţă şi
rugăciune.”,,Biserica este cerul pe pământ, în care locuieşte Dumnezeul cel
ceresc, închipuind crucea şi mormântul şi învierea lui Hristos”(PG 98,
384).
Pag56
,,Fiecare
biserică este un centru cosmic...”.
pag 58.
3.Urcuşul spre Dumnezeu
simbolizat şi ajutat prin arhitectura locaşului bisericii ortodoxe
Înaintarea
spre Dumnezeu se face,,prin eforturile noastre de curăţire şi prin rugăciunea
intensificată continuu”. Pag
61.
Grigore
de Nazianz vedea în cupola bisericii în formă de octogon, zidite în amintirea
tatălui său ,, o locuinţă a luminii”.
,,Simbolica cerului şi a luminii se face simţită copleşitor în
arhitectura bisericii SfântaSofia.”
Pag 63.
,,În
arhitectura acesta a bisericii se arată că biserica fiind ,,cerul pe pământ”.
Dumnezeu o ţine legată de Sine , până când va face prin ea toată
creaţiuneacer.” Pag
64.
P.Evdokimov
referă despărţirea altarului de naos prin Iconostas, dar în comunicare cu
credincioşii prin uşi.
Numai
păcătosul e despărţit cu voia de toate.Credinciosul e unit cu toate.
,,Şi
în timp ce locuia în sânul Maicii Sale, locuiau în sânul Lui toate făpturile”.
,,El era întreg în trupul Maicii Sale şi totodată întreg în toate”.Purtându-L
pe El, Maica Lui purta toate. Aşa poartă toate în sine credinciosul şi biserica
ce-L cuprinde pe El.
Pag74-75
4.Biserica
primeşte în ea pe Dumnezeu ca împlinitor
al lucrării Sale mântuitoare prin sfinţirea ei
După
Simion al Tesalonicului ,Hristos însuşi este Acela care-şi alege locul lucrării
Sale.
,,După
terminarea lucrării de zidire a bisericii, ea devine loc al sălăşuirii şi
lucrării sfinţitoare a lui Hristos. Sfinţirea se face prin arhiereu ,
arătându-se că Hristos însuşi se sălăşuieşte şi începe lucrarea Sa mântuitoare.
Arhiereul intră în ea îmbrăcat cu toate odăjdiile arhiereşti, prin care se
arată fructificarea de către Hristos însuşi prin arhiereu a întrupării şi
jertfei Sale prin care a întemeiat Biserica şi în care Îşi continuă lucrarea Sa
mântuitoare ca Arhiereu. Apoi peste odăjdii se îmbracă într-un giulgiu care
arată pe Hristos retrăindu-Şi coborârea în mormântul din care a ieşit viaţa, de
vreme ce se va sfinţii altarul, care
reprezintă mormântul în care Se află tainic Hristos, ca o jertfă neîncetată
oferită Tatălui pentru noi, din care neîncetat ne izvorăşte viaţa învierii. Pag
77
C. Sfintele Icoane în
cultul ortodox
,,Ne
închinăm Domnului Hristos şi cinstim pe Maica Sa Domnului şi pe sfinţi prin
icoanele care îi reprezintă.” Pag90.,,Suprema
justificare a icoanelor Maicii Domnului şi ale sfinţilor este deci implicată
în justificarea icoanei lui Hristos.” Pag
91,,Acest
mod de a păstra conştiinţa perpetuării prezenţei Domnului între noi cu faţa Sa
umană, din planul Său invizibil, ni l-a lăsat Dumnezeu prin icoana Sa.”,,Există
o mare identitate de rol între faţă şi cuvânt”. Amândouă sunt date persoanei
pentru a putea comunica unii cu alţii. Persoana este un subiect comunicabil
pentru alte subiecte.
„A
crede în Hristos, dar a nu privi la slava feţei Lui, înseamnă a te priva de
posibilitatea împărtăşirii de slava feţei Lui, de înduhovnicirea prin El.
Înseamnă a reduce enorm eficienţa lucrării lui Hristos asupra ta.”
2,Rostul
Sfintelor Icoane în Biserica Ortodoxă
Sfintele
icoane au mai întâi o funcţie călăuzitoare şi întărire în dreapta
credinţă.Sfântul Vasile cel Mare a spus: ,,Ceea ce aduce cuvântul prin
istorisire la auz tot aceea înfăţişează şi arată pictura în mod tăcut
ochilor”(Omilie la mucenicul Varlaam,7,1). Pag 110
Sfântul
Vasile cel Mare : ,,Cinstirea chipul trece
la cel zugrăvit” (Comentariu la
Isaia Proorocul cap 1Prin sfintele
icoane cei zugrăviţi în ele devin o prezenţa în locaşul bisericesc. Pag
111.Evdokimov spune că: ,, numele lui Dumnezeu este icoana Lui orală; nu se
poate rosti numele lui Dumnezeu în deşert, căci Dumnezeu este prezent în numele
Lui,” sau în cei ce-I rostesc numele. De aceea icoana îşi capătă toată
importanţa pentru credincioşi prin faptul că o dată cu sfinţirea i se dă şi numele, cum i se dă omului Pag 115,,iconografia
este metafizica existenţei concrete”spune Florensky.
După
Sfântul Ioan Damaschin începutul sfintei icoane constă în întruparea Fiului lui
Dumnezeu.Pag 118
Refuzul
icoanei ascunde în sine o neîncredere în iubirea coborâtoare a lui Dumnezeu la
noi. Pag 119
Sfântul
Palama spune: ,,Cum se poate oferi trupul nostru ca o jertfă plăcută lui
Dumnezeu? Când ochii noştri au o privire de dulceaţă, după cum s-a scris: ,,
Cel a cărui privire e dulce iertat va fi”.
Pag 125
D.Modurile prezenţei lui
Hristos în cultul Bisericii
Conştiinţa
Bisericii Ortodoxe ştie de o prezenţă a lui Hristos în cult în modurile
următoare :
a) În
Jertfa euharistică;
b) În
celelalte Taine;
c) În
în ierurgii, în alte slujbe bisericeşti (Laude) în rugăciunile şi
binecuvântările preotului;
d) În
cuvântul Sfintei Scripturi citit de preot în biserică;
e) În
cuvântul de propovăduire al preotului;
f) În
rugăciunile rostite şi cântate de credincioşi în biserică, în dialogul dintre
ei şi preot în cadrul cultului;
g) În
citirile credincioşilor din Sfânta Scriptură în afară de locaşul bisericesc, în
rugăciunile lor, şi în citirile altor cărţi de învăţătură şi evlavie ortodoxă;
h) În
convorbirile credincioşilor despre Dumnezeu, purtate cu credinţă, şi în faptele
lor bune şi curate săvârşite din credinţă. În felul acesta, toată viaţa
credincioşilor este un cult adus lui Dumnezeu , sau o liturghie în sensul larg
al cuvântului. Pag 134-135
[1]
Ene Branişte, ,,Dicţionar enciclopedic de cunoştinţe religioase”, Editura Dicezană,
Caransebeş, 2001, p.263.
[3]
Karl Christian Felmy, De la Cina cea de Taină la Dumnezeiasca
Liturghie a Bisericii, Ortodoxe, trad. pr. Prof. Ioan I. Ică, Sibiu, 2004, p. 7.
[4]
Conf.
Dr. Ciprian Streza , „Teologia liturgică
şi provocările cercetării moderne: Epicleză euharistică în secolul al II-lea?
”,Revista
Teologica, nr.2/2010, p.138.
[6]
A. Schmemann, ,,Introducere în Teologia Liturgică”, Ed. Sofia, Bucureşti, 2002, p. 94.
[10]
Faptele Apostolilor, 27, 35.
[11] Ene Branişte, ,,Liturgica specială”, Bucureşti, 1980, p.
172, apud Ciprian Streza, ,,Sfânta Liturghie –Taina întâlnirii
personale a omului cu Dumnezeu”, În Revista
Ortodoxia, nr.3/2012, p. 98.
[12]
Matei 26-27. Marcu14, 22-23.
[14]
Conf. Dr. Ciprian
Streza, ,,Sfânta Liturghie – Icoana
Împărăţiei”, Revista Teologică, nr.2/2012, p.19-43.
Va continua ................................................
Va continua ................................................
Aştept comentarii decente constructive, pot fi şi contradictorii dar argumentate.
RăspundețiȘtergere